Annons:
Etikettfågelmatning
Läst 2994 ggr
Gurgil
2015-10-11 16:04

Lite fakta om vad fåglarna gillar att äta

Flyttfågelns meny på vintern Hampafrö passar bra till Grönfink, bofink, bergfink, gråsparv, pilfink, talgoxe, blåmes, Entita, talltita, domherre. Havre, brödbitar, kokt osaltat ris: Gråsparv, gulsparv Talg, ister, späck, kokosfett och osaltat smör: Mycket bra mat för insektsätande fåglar som mesar, kungsfågel, trädkrypare, rödhake och hackspettar Vildfågelfrö, linfrö: Gråsparv, pilfink, bofink, bergfink, grönfink, gråsiska, grönsiska, järnsparv Äpple, päron, banan, rönnbär och oxelbär: Omtyckt mat bland koltrast, stare, svarthätta, rödhake och sidensvans Små frön, t ex. hirs, vildfågelfrö och linfrö lockar till sig småfåglar som sparvar och finkar, steglits och järnsparv. Vete och korn: Ingår ofta i många vanliga blandningar men de passar egentligen bara för ringduvor, skogsduvor och fasaner vilka skrämmer iväg småfåglarna så denna typ av mat bör man undvika. Havrekross: är utmärkt för många fåglar. Solrosfrö generellt: Grönfink, talgoxe, nötväcka, domherre, stenknäck. Svarta solrosfrön: Utmärkt åretrunt mat och är på många håll till och med populärare än jordnötter. Oljeinnhållet är högre i svarta än i randiga solrosfrön därför är de mycket bättre för fåglarna. Bokollon: Bofink, bergfink och nötväcka. Jordnötter i nätkasse: Fettrik och populär föda för grönfinkar, mesar, sparvar, nötväckor, gröngölingar och siskor. Undvik saltade eller rostade jordnötter. Köp fröna i en djur eller foderaffär så vet du att de är fria från aflatoxin.

Annons:
Tjeja
2015-10-13 04:49
#1

Vilken bra lista! Tack!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gurgil
2015-10-13 07:35
#2

Ingen orsak

Spöket
2015-12-26 18:50
#3

Kul att se en lista på vad de olika fåglarna tycker om. Vi har gett vildfågelfrö, hampafrö, skalade solrosfrö i flera år nu. Det som jag tycker är roligt är att turkduvorna i området har blivit fler :)

Multi vad?

Gurgil
2015-12-28 11:44
#4

Ja du de där duvorna har jag massor av vid matningen De sitter på taket o vaktar när jag lägger mat

Upp till toppen
Annons: