Fågelmatning

Lite fakta om vad fåglarna gillar att äta

2015-10-11 16:04 #0 av: Gurgil

Flyttfågelns meny på vintern
Hampafrö passar bra till Grönfink, bofink, bergfink, gråsparv, pilfink, talgoxe, blåmes, entita, talltita, domherre.

Havre, brödbitar, kokt osaltat ris: Gråsparv, gulsparv

Talg, ister, späck, kokosfett och osaltat smör: Mycket bra mat för insektsätande fåglar som mesar, kungsfågel, trädkrypare, rödhake och hackspettar

Vildfågelfrö, linfrö: Gråsparv, pilfink, bofink, bergfink, grönfink, gråsiska, grönsiska, järnsparv

Äpple, päron, banan, rönnbär och oxelbär: Omtyckt mat bland koltrast, stare, svarthätta, rödhake och sidensvans

Små frön, t ex. hirs, vildfågelfrö och linfrö lockar till sig småfåglar som sparvar och finkar, steglits och järnsparv.

Vete och korn: Ingår ofta i många vanliga blandningar men de passar egentligen bara för ringduvor, skogsduvor och fasaner vilka skrämmer iväg småfåglarna så denna typ av mat bör man undvika.

Havrekross: är utmärkt för många fåglar.

Solrosfrö generellt: Grönfink, talgoxe, nötväcka, domherre, stenknäck.

Svarta solrosfrön: Utmärkt åretrunt mat och är på många håll till och med populärare än jordnötter. Oljeinnhållet är högre i svarta än i randiga solrosfrön därför är de mycket bättre för fåglarna.

Bokollon: Bofink, bergfink och nötväcka.

Jordnötter i nätkasse: Fettrik och populär föda för grönfinkar, mesar, sparvar, nötväckor, gröngölingar och siskor. Undvik saltade eller rostade jordnötter. Köp fröna i en djur eller foderaffär så vet du att de är fria från aflatoxin.

Anmäl
2015-10-13 04:49 #1 av: Tjeja

Vilken bra lista! Tack!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2015-10-13 07:35 #2 av: Gurgil

Ingen orsak

Anmäl
2015-12-26 18:50 #3 av: Spöket

Kul att se en lista på vad de olika fåglarna tycker om.
Vi har gett vildfågelfrö, hampafrö, skalade solrosfrö i flera år nu.
Det som jag tycker är roligt är att turkduvorna i området har blivit fler :)

Anmäl
2015-12-28 11:44 #4 av: Gurgil

Ja du
de där duvorna har jag massor av vid matningen
De sitter på taket o vaktar när jag lägger mat

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.